Przedszkole Miejskie nr 2 w Chełmży

                                                                                                                                                                     

 

 

DZIECI UCZĄ SIĘ W DOMU - ŁĄKA W MAJU

Cześć dzieciaki! W tym tygodniu przygotowałyśmy dla Was zabawy związane z łąką.
Poniedziałek 11.05.20
Drodzy rodzice. Przygotowałyśmy opowiadanie A. Widzowskiej „Łąka”. Prosimy, abyście odczytali je swoim pociechom. Do tekstu dołączamy obrazki zwierząt występujące w opowiadaniu. Podczas jego odczytywania, możecie pokazywać je swoim dzieciom lub zaproponować, żeby dziecko samo wskazało odpowiednie zwierzątko (załącznik nr 1).
 
Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy. – Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek. – Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko. – A w gniazdku jajeczka – dodała Ada. – Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. – Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze! – A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej. – Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. – Czerwony. – I ma czarne kropeczki. – A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś. – Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. – Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. – O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele. – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie? – Pająk – powiedziała Zosia. – A ja myślę, że smok. Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. – To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli. Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków. Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki: Motylek Usiadł w maju na kwiatku motylek. Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek. Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek. Ach, nabroił ten motyl gagatek! Teraz fruwa i leczy rabatki. I udaje, że skrzydła to płatki. Chciała zerwać kwiatuszek Agatka.
Teraz wącha motylka, nie kwiatka!   Pytania do tekstu: Dokąd dzieci wybrały się na spacer? −−Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące? −−Jakie zwierzątka kopią kopce na łące? −−Gdzie mieszkają myszy polne? −−O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
 
A teraz zabawy ruchowe: „Poruszam się jak…” - motyl – dzieci biegają i machają rękami, - konik polny – dzieci skaczą obunóż, - bocian – dzieci unoszą zgięte w kolanach nogi wysoko do góry, - żaba – dzieci podskakują jak żaby (z przysiadu podpartego).
 
Wtorek 12.05.20 Praca plastyczna „Tęcza nad łąką”
 
Posłuchajcie zagadki.  Lśni na niebie  w dni deszczowe,  gdy słońce zaświeci.  Kolorowa, w łuk wygięta.  Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)
 
 
 
Czy potraficie nazwać kolory, jakie tworzą tęczę? A może spróbujecie wszystkie kolory policzyć?  Czy wiecie, jak powstaje tęcza? (Aby tęcza mogła być widoczna, potrzebne są słońce i deszcz)
 
Do wykonania pracy potrzebne Wam będą: - farby - biała kartka papieru (możliwie jak największa) - Wasze paluszki i wyobraźnia - widelec (najlepiej plastikowy)
 
 
Sposób wykonania:
 
Dzieci mają za zadanie namalować łąkę bez używania pędzli. Wykonują trawę, mocząc krawędź z bloku technicznego w zielonej farbie i odbijając ją na arkuszu papieru. Malują kwiaty, odbijając główkę widelca umoczonego w farbie, i domalowują palcem łodygę i liście. Również palcami malują siedmiokolorową tęczę. Na koniec malują motyle fruwające nad łąką, odbijając obie dłonie umoczone w farbie tego samego koloru. Domalowują palcami słońce i odbijają dłonie umoczone w białej farbie, jako chmury.
 
Zabawy muzyczne do piosenki „Przepraszam, proszę, dziękuję”
 
Link do strony z piosenką: https://www.youtube.com/watch?v=RlkSS7OcA1I
 
Czy potraficie zaśpiewać już refren piosenki? Świetnie. Przyszedł czas na naukę pierwszej zwrotki.  Poproście rodziców o chustę i spróbujcie zatańczyć razem z chustą do piosenki.  Powodzenia 
 
Środa 13.05.20 Zabawy badawcze „Tęczowe butelki”
 
Do zabawy będą Wam potrzebne: - 7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek,  - lejek,  - farby w tubkach (w kolorach tęczy),  - latarka
 
Wspólnie z rodzicem napełnijcie butelki wodą. Spróbujcie określić, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewamy wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcamy butelki i przykładamy zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciskamy farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodajemy niewielkie ilości farb, zakręcamy butelki i potrząsamy nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładamy latarkę do butelek i obserwujemy, czy światło przenika przez wodę.  Wniosek: im więcej farby dodają dzieci, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę.  
 
 
Ćwiczenia spostrzegawczości Kolory tęczy. Butelki z kolorową wodą z poprzedniej zabawy.  Ustawiamy butelki kolejno, zgodnie z kolorami tęczy, i nazywamy jeszcze raz wszystkie kolory. Następnie  dziecko odwraca się tyłem. W tym czasie mama lub tata zabiera jedną butelkę. Dziecko ma za zadanie rozpoznać, której butelki brakuje i nazwać kolory. Zabawę powtarzamy kilka razy.
 
 
Czwartek 14.05.20 Praca plastyczna. Waszym zadaniem jest dokończenie kolorowania rysunku. Rysunek to załącznik nr 2. Jeżeli macie ochotę, możecie również wykonać drugie zadanie, które znajduje się poniżej rysunku. Powodzenia
 
Zabawy muzyczne do piosenki „Przepraszam, proszę, dziękuję”. Dzisiaj spróbujcie nauczyć się drugiej zwrotki piosenki. Spróbujcie również zagrać w rytm melodii na garnkach drewnianymi łyżkami. Zaproście rodziców i (jeżeli macie) rodzeństwo do zabawy.  Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=RlkSS7OcA1I
 
 
Piątek 15.05.20 Na dzisiaj przygotowałyśmy dla Was wiersz Jana Brzechwy „Ślimak”. Oto link do strony z wierszem:  https://www.youtube.com/watch?v=HChYJrLvu-s
 
Pytania do wiersza: - O co żona cały czas prosiła ślimaka? - Dlaczego ślimakowi tak trudno było wyjść z domu?   Następnie wykonajcie zadania (załącznik nr 3)
 
 
POWODZENIA!!!