Przedszkole Miejskie nr 2 w Chełmży

                                                                                                                                                                     

 

 

DZIECI UCZĄ SIĘ W DOMU - MAJOWA ŁĄKA

Cześć dzieciaki!!! W tym tygodniu przygotowałyśmy dla Was zabawy związane z majową łąką.  
Poniedziałek 18.05.20
Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Zabawa w chowanego”.
 
Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego. – Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie. Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza! Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód. Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak samo zielone jak żabka. „To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny. O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia. – I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny. „Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. – Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała. Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę. – Jest! Widzę cię, motylku! Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie. – Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili. – Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści. – To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny. – Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też. Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka. Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki. Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła. A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?
Pytania do tekstu:
1. W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek? 2. Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół? 3. Co to jest barwa ochronna?
Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.
 
Zabawa ruchowa „Żabie zabawy”: - na hasło Żabki skaczą, naśladuj żabie skoki - na hasło Żabki pływają, wykonaj siad klęczny, schowaj głowę w ramionach i pochyl się do przodu
 
 
A teraz zabawimy się w zabawę „bystre oczko”. Czy potraficie odnaleźć wszystkie zwierzątka, które ukryły się na łące? Nazwijcie je. Następnie spróbujcie podzielić nazwy tych zwierząt na sylaby, a jeżeli potraficie to na głoski. (załącznik nr1)  
 
Wtorek 19.05.20
 
Praca plastyczna „Kwiatowa łąka”. Czy wiecie co to jest łąka? Łąka jest zbiorowiskiem roślinnym tworzonym przez byliny (czyli rośliny wieloletnie) ze znacznym udziałem traw.  
 
Do wykonania pracy potrzebne Wam będą: - biała kartka  - pędzel - farby - woda Namalujcie kwiatową łąkę. Postarajcie się zagospodarować całą przestrzeń kartki. Jeżeli jeszcze nie wiecie, jak wygląda łąka, popatrzcie na zdjęcia zamieszczone poniżej:  
 

 


      
 
Pamiętajcie, żeby posprzątać po skończonej pracy!!!
 
Zabawy muzyczne do piosenki „Życie w mieście”. Dzisiaj spróbujcie nauczyć się I zwrotki piosenki.
 
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=RKxwNYHxgmM
 
Wczoraj byłem z mamą w kinie,  dzisiaj chciałbym pójść do zoo. W mieście miło życie płynie, bo atrakcji mam tu sto.  Wieś uroków ma bez liku, kogut budzi mnie co dnia. Kaczka pluska się w strumyku, Muczy krowa, pachnie las.
 
Ref.: Życie w mieście jest ciekawe, wiem to ja wiecie wy, Ale ciepłe dni wakacji wolę spędzać w pięknej wsi, Czy potraficie poruszać się do rytmu? Spróbujcie zatańczyć do tej piosenki.  
 
 

 Środa 20.05.20 Zabawy matematyczne z sześcianem.  Czy pamiętacie jak wygląda kwadrat? Spróbujcie nakreślić w powietrzu kształt kwadratu. Czy pamiętacie, jakie są boki kwadratu? (wszystkie równe)
 
Poniżej przedstawiamy Wam obrazki. Czy wiecie, co to za bryły? Czym się różnią, a w czym są podobne?
 
 
 
     
 
 
 
 
 
 
 
Te bryły to sześciany.  
 
A teraz popatrzcie, jak wygląda rozłożony sześcian: policzcie, ile jest kwadratów. Czy domyślacie się, skąd się wzięła jego nazwa? Narysujcie na każdej ścianie innego owada.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Poszukajcie w swoich zabawkach, czy macie coś w kształcie sześcianu.  
Zabawy z sześcianem – kostką.  Dziecko lub rodzic rzucają kostką i wykonują tyle czynności, ile oczek wyrzucono na kostce. Czynności: podskoki, skłony, przysiady, okrzyki…  Dzieci rzucają kostką i podają liczbę większą (lub mniejszą) o jeden w stosunku do liczby
oczek wyrzuconych na kostce. Na zakończenie dzieci przypominają, kształt jakiej bryły ma kostka.
Czwartek 21.05.20
Zabawy muzyczne
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=RKxwNYHxgmM
Czy udało Wam się zapamiętać pierwszą zwrotkę piosenki? W takim razie pora nauczyć się drugiej. Oto słowa do niej:
Miasto nigdy się nie znudzi teatr, basen, lodowisko. Dużo ulic, sklepów, ludzi w mieście mogę robić wszystko. Na wsi nigdy się nie nudzę, lubię skryć się w cieniu drzewa. A gdy z babcią karmię kury, to jej za to pięknie śpiewam.
 
A teraz poproście rodziców o łyżki metalowe i spróbujcie zagrać na nich do rytmu piosenki.  
 
Zabawy plastyczne „Biedronka”
 
Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np. motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.
 
A tak wygląda biedronka:


 
       
Czy potraficie wskazać gdzie biedronka ma: głowę, oczy, nogi, skrzydła, czułki? A teraz wykonanie pracy: https://www.youtube.com/watch?v=r0mUU1IM9mM POWODZENIA!!! Piątek 22.05.20 Obejrzycie film na temat pszczół. Oto link do strony: https://www.youtube.com/watch?v=osAR2QTZfs8
 
Pytania do filmu: - jakie rośliny należy sadzić w pobliżu uli i dlaczego? - kto składa jaja w ulu? - jakie znasz rodzaje miodu? - przez co są atakowane ule?
 
A teraz zapraszamy Was do wykonania kilku zadań związanych oczywiście z łąką. (pozostałe załączniki)
 
POWODZENIA!!!