Przedszkole Miejskie nr 2 w Chełmży

                                                                                                                                                                     

 

 

III Warsztaty Logopedyczne

Integracja sensoryczna w terapii logopedycznej".

 

 

        W Przedszkolu Miejskim nr 2 w Chełmży cyklicznie od dwóch lat dobywają się warsztaty logopedyczne dla dzieci i rodziców.

        Dzieci uczęszczające na zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu dobrze wiedzą, że aby ładnie i poprawnie mówić trzeba ćwiczyć swoją mowę także w domu. Taka forma wspólnej aktywności dydaktycznej: dziecko- rodzic, pozwala rodzicom obserwować  i w jaki sposób poprzez zabawę można korygować i stymulować mowę swojego dziecka. Szesnastego maja odbyły się warsztaty pt." Integracja sensoryczna w terapii logopedycznej". Celem tego spotkania było pokazanie dzieciom i rodzicom jak ważne miejsce w naszym życiu zajmują zmysły i jakie mają znaczenie w zakresie rozwoju i terapii mowy. Hasłem przewodnim spotkania było zdanie" Uczymy się przez zmysły i dzięki zmysłom". W celu poprawnego zrozumienia tego tematu nauczycielki odegrały krótką scenkę, w której wymieniły wszystkie zmysły i omówili ich znaczenie. W rolę małego Miłosza wcieliła sie pani Magdalena Tomczyk, a w role jego mamy, pouczającej go - pani Katarzyna Romsicka.  Drugim ważnym zagadnieniem, jakie zostało włączone w cykl zajęć podczas tego spotkania było pokazanie dzieciom i rodzicom dlaczego ruch, a przed wszystkim ruchy precyzyjne dłoni są tak bardzo ważne w stymulacji  pracy w zakresie mowy.Nauczycielki w drogiej części scenki tematycznej wyjaśniły zależność mowy od ruchu przyrównując ośrodki: mowy i ruchu, do dwóch koleżanek o imionach : ruch i mowa, mieszkające obok siebie. Podczas tej scenki nauczycielki poprzez swoją grę aktorską pokazały, że koleżka ruch jest bardzo pracowita, bo ciągle zaprasza i wymyśla nowe aktywne zabawy dla koleżanki mowy, zaś koleżanka mowa jest małym leniuszkiem, który nie może się bez niej rozwijać. Kiedy wszystko zostało juz wyjaśnione i pokazane w zabawny i wesoły sposób przyszła pora na ćwiczenia, których oczywiście nie mogło zabraknąć. Jako, że świat naszych zmysłów i ruchu dają nam nieograniczone możliwości w dziaduniu i sprawiają, że nasze życie, jest ciekawe i pełne zaskoczenia, przygotowane zabawy  wywoływały u dzieci wiele pozytywnych emocji połączonych często z okrzykiem zaskoczenia. Wszystkie zabawy zaczęły się od ćwiczeń oddechowych. Następnie nauczycielki zaprosiły dzieci i rodziców od ćwiczeń Paula Dennisona z zakresu kinezjologii edukacyjnej. Ruchy naprzemienne, podskoki na jednej i drogiej nodze, kapturek myśliciela, słoń, pozycja Cook’a, czy chodzenie po leniwej ósemce rozgrzały zarówno dzieci jak i rodziców do dalszej aktywnej pracy.W kolejnej części spotkania nauczyciele zaprosili dzieci i rodziców do zabawy pozwalającej lepiej zrozumieć świat zmysłu dotyku. Wszystkie dzieci otrzymały chustki do zawiązania oczu i powędrowały z rodzicami do sąsiedniej sali, w której znajdowała się ścieszka sensoryczna. Przy dźwiękach muzyki przedszkolacy chodzili po przedmiotach różnej faktury, pokonywali wysokie i niskie przeszkody, zanurzali ręce w różnych  substancjach, miedzy innymi w zimnej wodzie, co jak nie trudno nie zauważyć wywoływało wiele emocji, a nawet okrzyków. Następnie nauczycielki zaprosiły dzieci i rodziców dla zabawy pt.: "Spacer po majowej łące". Była to opowieść ruchowa, która pozwoliła na zmysłowe doznanie wielu elementów przyrody. W centralnym momencie zabawy wszyscy uczestnicy  " zasypiają na wiosennej łące", wtedy to zaczyna wiać wiatr ( szum suszarek do włosów), padać deszcz ( wada z zraszacza), pachną majowe kwiaty( olejki zapachowe). Następnie nauczyciel zaprosiły  wszystkie dzieci do zabawy  paluszkowej z wykorzystaniem utworu muzycznego pt." Pizzicato" L. Delibes. Podczas tego ćwiczenia przedszkolacy za pomocą ruchów dłoni i palców rozwijali poczucie rytmu i tempa w muzyce. W trzeciej części zabawy nauczyciele zaprosili wszystkich do ćwiczeń aparatu mowy. Zabawy te bardzo podobały sie dzieciom, gdyż nauczyciele przygotowali dla nich pyszne niespodzianki. Talerze, na których znajdowały sie słodkie syropy do sparowania czubka języka w celu pobudzenia zmysłu dotyku i pionizacji języka. Kiedy juz buzie wszystkich maluchów były rozruszane, nauczycielki zaprosiły dzieci i ich rodziców do zabawy z wykorzystaniem fragmentu wiersza D. Gellner pt. " Nad morzem". Przedszkolacy najpierw wysłuchali krótkiego fragmentu wiersza, a później w różny sposób uczyli się go zapamiętać wykorzystując do tego tacki z piaskiem, na których za pomocą ustalonego systemu znaków rysowali i mówili wiersz. Kreski, kropki i faliste linie rytmicznie rysowane z powtarzanym fragmentem wiersza pozwoliły zapamiętać jego treść i dać wiele radości dzieciom, a nawet rodzicom. Na koniec spotkania wszyscy odpoczęli przy muzyce relaksacyjnej i podziękowali sobie na wzajem dużymi brawami. Rodzice otrzymali od nauczycieli materiały utrwalające spotkanie w formie ulotki oraz wypełnili ankiety dotyczące warsztatów logopedycznych. Przeprowadzona ankieta pokazują, że  rodzice bardzo  pozytywnie oceniają prowadzone dotychczas warsztaty logopedyczne i  wykazują potrzeb dalszej ich kontynuacji.